Jdi na obsah Jdi na menu
 


V roce  1898  George M. Hendee,  obchodník a majitel  malé firmy, která vyrábí ve Springfieldu bicykly, navic je financně zainteresován ve  Sprindfildské aréne,v niž se konaly na prkenné dráze cyklistické závody za vodiči co jezdily rovnež na  kolech,ale poháněnymi pomocnymi motorky, a nespolehlivost těchto strojů vedla k nespokojenosti příznivců  závodění, Hendee proto  začal realizovat svou myšlenku, vyrábět spolehlivé motocykly. O rok později  Oskar Henstrom, Brooklynský nástrojař švédského původu, postavil závodní  bicykl s benzínovým motorem, ten má premiéru před zraky diváků o rok později v lednu, u příležitosti  výstavy v "Madison Square Garden" v New Yorku, kde během  předvádění běžel  stroj bez poruch, a byl velmi rychlý. George Hendee, ihned chápe možnosti  Henstromova motoru, a jeho použití  pro motocykly, proto ho zve i se strojem do Springfieldu, kde má motocykl velký úspěch u veřejnosti. Hendee je přesvědčen o úspěšné konstrukci, diskutuje, a přemlouvá Henstroma ke spolupráci. Společně vyvinuli motocykl pro výrobu, a to je začátek motocyklů "INDIAN". V roce 1901 začíná výroba, aby první motocykl Indian byl představen veřejnosti 25. května, promyšlený design, a kvalita  je vidět na  první pohled, stroj vážil 42 kg, a motor o výkonu 1,7 ps, s ním celkem dobře uháněl. Příští rok je vyrobeno již 147 motocyklů, a další rok je vyrobeno na 377 strojů. V tomto roce je použito kompenzační kolečko (počátek rychlostní skříně), a byly zyvedeny otočné  rukojeti na řidítkách, výroba se soustřeďuje do jedné továrny, a tak výroba stoupá na 1181 motocyklů. V roce 1905 vyrábí  Hendee s Henstromem první dvouválcový motor v USA, a montují ho do svých motocyklů. Vývoj motocyklu  Indian jde  stále dopředu, objevuje se odpružení přední vidlice, rozvod ventilů ozubenými koly, magnetové zapalování, mazání pumpou, a také kolébkový rám. V roce  1909, se vyrábí 4771 motocyklů, a roku 1910, je tady další novinka, je to automatické mazání, stupačky, a typické pérování přední vidlice, příští rok se mění barva strojů z tmavomodré na tmavočervený odstín. Roku 1912 se vyrábí první závodní motocykl Indian, a šokuje veřejnost, když Franklin na  Indianu vyhrává závod "Brokland Speedway", výkonem  300mil za  280 minut, navíc se stroje  Indian zapisují do knihy světových rekordů na jednu, pět, deset, patnáct, dvacet pět mil, a dokonce překonává i rekord na 1000 mil. O rok později si patentují pérování zadního kola, jsou vyrobeny  první Indiany se  sidecarem, rozrůstá se výroba, a 4500 dělníků vyrábí 33 000 motocyklů. Toho roku se motocykly Indian účastní legendární anglické "Tourist Trophy", a při své premiérovém startu vítězí. V roce 1914  Indian předbíhá svou dobu, to když do vybavení motocyklů zařazuje elektrické osvětlení, a elektrický starter. Pro svou velkou  spolehlivost, a výbavu jsou motocykly  Indian velmi žádané, používájí je  královské letecké oddíly, a také  armády ruska, francie, a itálie. Příští rok je motocykl ještě doplněn  třístupňovou převodovou skříní, a  2800 obchodních a servisních zástupců nabízí motocykly, které se v té době vyrábí již v devíti továrních filiálkách na celém světě. V roce 1916 Indian uvádí nový typ motocyklu "Powerplus", dosavadní motor "F" nahrazuje modernějším motorem "SV", v tomto roce také vyrábí další závodní  motocykl, a osazuje do jeho rámu revoluční motor, je to osmiventilový dvouválec OHV 1000 ccm, a dává výkon 18-22 ps, a stroj žene rychlostí 161 km/h

V roce 1917 se stává firma Indian dodavatelem motocyklů pro armádu, zkouší motor s protilehlými válci, normalizuje dvojitý elektrický systém, výroba jde stále dopředu, a ani konkurence levných  aut nemůže přibrzdit výrobu motocyklů  Indian. Továrna v roce  1919 dosahuje největší hodnotu výroby jedenáct  milionů dolarů. V témže roce se  Indian začíná díky panu Maříkovi prodávat i u nás, a firma "Mařík" je generálním zástupcem pro  Rakousko,  Maďarsko,  Jugoslávii, a Bulharsko. O rok později vyjíždí snad nejpopulárnější "Indian Scout", s tímto modelem přichází mnoho zlepšení motor společně s převodovkou tvoří monoblok, spojka v olejové  lázni, dvojitý trubkový rám, a je tady další závodní stroj Daytona- Flexi s motorem 1000ccm SV o výkonu 22 ps. Následující rok končí výroba modelu Powerplus, a na trh přichází "Indian - Chief SV 1000ccm".Tento model je podobného  řešení jako model Scout, má vidlicový motor s nesnímatelnými hlavami, monoblokové řešení motoru s převodovkou, sekundární převod ozubeným soukolím, nesnímatelné hlavy válců, třístupňovou  převodovku, o rok později jde  na  trh model "Big Chief" s objemem válců  1206 ccm. Roku 1924 se připravuje jednoválcový model "Prince" o objemu 348ccm se snímatelnou hlavou válce, zakladatel společnosti  George M. Hendee odchází do výslužby, následující rok je uveden na trh "Indian Prince 350 SV" s odnímatelnou hlavou válce systému  "Ricardo", koncem roku jsou zavedeny balonové pneumatiky na všech modelech  Indian. Firma začíná vyrábět čtyřválcové stroje pod názvem Indian ACE Four, tím vzniká  ucelená nabídka modelů: Prince 350 SV, Scout 600, Scout Police 750, Chief 1000, Chief 1200, a ACE Four 1265ccm. Následně přichází nová řada  Indianů, s označením "101", ta se vyznačuje prodlouženým  rámem, změněna i je  nádrž, brzdy, světlomet, a řidítka, také systém mazání je nový, a tak pro svoji perfektní  ovladatelnost si tento model nachází místo v srdcích a garážích mnoha motoristů. Firma ovšem nespí, a dále zdokonaluje motor, kliková hřídel nově je pětkrát uložena, nové olejové  čerpadlo, lepší  světlomet, nový klakson, a vyjímání zadního kola bez demontáže brzdového bubnu. Následující rok se začíná s výrobou lehkého motocyklu "Scout Junior 500ccm", jenž je určen hlavně pro mladé sportovní jízdu vyznávyjící jezdce. Stejně jako Harley - Davidson, také Indian Překonává hospodářskou krizi, novými nápady ,a tak vyjíždí nový model "Indian Sport Scout", velmi výkonný a dobře ovladatelný stroj, a firma přichází i s dalšími nápady, vylepšený  motor, mohutnější  žebrování  válců, čtyřstupňová  převodovka, cirkulační mazání, zvýšený výkon díky dvojici karburátorů  Zenith, bateriové zapalování, dvojité výfukové potrubí, a nový znak na nádrži - indiánská hlava. V roce 1937 končí výroba modelu Scout Police 750ccm. Nové  modely na sebe nedají dlouho čekat, a opět mají mnoho zlepšení, a nabízejí těm nejnáročnějším motocyklistům to nejlepší v jakosti, a eleganci. Výbava stroje je bohatší o kontrolní  přístroje  umístěné na nádrži, olejové čerpadlo je celé zakryté, nově je zavedeno brzdové světlo, lepší je i pérování  sedla, světlo, a klakson dostávají  nové  umístění. Výroba je  soustředěna hlavně na modely "Junior Scout 500ccm", "Sport Scout 750ccm", "Chief 1200ccm", "Four 1265ccm".

 S příchodem druhé  světové války  omezuje "Indian" civilní produkci, a z montážních linek  sjíždějí  převážně motocykly určené  pro vojenské účely, a upravené pro bojové podmínky. Jedná se o modely Scout 750ccm, Chief 1206ccm, a lehký stroj odvozený od modelu Scout Junior. Na žádost vlády, je navržen pro armádu vidlicový dvouválec o obsahu 750ccm s motorem uloženém v rámu napříč, a sekundární  převod obstarává kardan, těchto motocyklů je vyrobeno jenom  tisíc  kusů, jsou vyrobeny i  motocykly s motorem 1000ccm, čtyřrychlostní převodovkou , nožním řazením, elektrostarterem, přední  teleskopickou  vidlicí, a odpruženým  rámem. Rok  1940 představuje  zásadní změnu v konstrukci  motocyklů "Indian", je to nový odpérovaný rám, zatím co přední kolo je odpérované ještě tradiční vidlicí s listovým  pérem, zadní kolo péruje na dvou teleskopických kluzácích, blatníky jsou  hluboké zakrývající velkou část kol, motocykl je bohatě chromován, má přední, a zadní  padací rám, štít  proti nepohodě, sedlové brašny, a hodně jiných doplňků. Po válce firma kupuje nadějnou motocyklovou  firmu "Torgue Manufactouring Company", a stěhuje ji do  Springfieldu. Konsturktér Briggs Weaver vyvíjí čtyřválcový motor  800ccm se čtyřrychlostní  převodovkou, a náhonem zadního kola hřídelem, protože byly velké náklady na vývoj, a z toho plynoucí vysoká cena nedostal se tento projekt do výroby. V poválečné  výrobě se najíždí na základní model Chief 1206ccm, v modifikacích  Roadmaster, Sportman, a Clubman, ty se  liší hlavně bohatostí výbavy. Továrna Indian je ve spojených  státech druhou největší po "Harley - Davidson". Firma modernizuje výrobu, zvyšuje produkci a proto se stěhuje do nové velké továrny ve východním  Springfieldu. Nové modely dostávají modernější vzhled, a nové prvky  jako ovládací panel, pérované  dvojsedlo, olejová  pumpa, nová kliková skříň, dynamo, šestnácti palcová  kola. V roce  1949 uvádí firma na  trh dva nové modely, jednoválec  Indian Arrow OHV 220ccm, a také dvouválec Indian Scout 440ccm, oba modely se vyrábí v několika verzích mají modernější vzhled, jsou lehké, snadno se ovládají, tomu pomáhá i přední teleskopická vidlice, zadní pístové tlumiče, ruční spojka, nožní řazení rychlostí, dále je použit, suchý  karter, karburátor Amal, čtyřrychlostní převodovka, primární, a sekundární převod řetězem.Tyto lehké modely doplňuje klasický model Chief 1206ccm. V roce 1950 se firma Indian začíná věnovat distribuci britských motocyklů, a dává na trh nový a poslední americký model Indian Warrior 500ccm, zároveň je vyráběn model  Chief se zvětšeným objemem vidlicového dvouválcového motoru na 1340ccm, v tomto  provedení se vyrábí ještě asi čtyři roky. Modely Arrow, a Warrior se na trhu neujaly, prodej modelu  Chief se také snížil, na trh  přichází ještě model  Brave 250, který je vyráběn v Británii, objevuje se i naše československá  ČZ 125, která se  prodává pod názvem  Indian, přes veškerou snahu udržet firmu, ale výroba i prodej slábne. A v roce 1953 končí výroba jedné z legend amerických strojů značky Indian, a továrnu ve Springfieldu ovládá firma Brockhouse, která zde nevyrábí motocykly, ale jen montuje, a prodává britské  značky motocyklů. roce  1999  probíjá reinkarnace  slavné značky, po koupi autorských práv ve městě Gilroy v  Kalifornii - od tohoto vzešlo označení  této nové řady  "Gilroy Indian". Na počátku byl nový Chief, a v roce 2001 přicházejí i nové modely Scout a Spirit. Nové motocykly "Indian" používají  klasické V - Twin motory značky "S&S", to jsou stejné motory, které používá též "Harley - Davidson". Styl motocyklů zůstává věrný značce Indian, jsou to krásné, chromem  bohatě zdobené, mohutné motocykly stylu cruiser. Velká konkurence v podobě motocyklů "Harley - Davidson" způsobuje, že poptávka po strojích Indian není taková jak si vedení projektu představovalo, a tak prodej vázne, výroba  motocyklů neuspokojuje  hlavního investora, a ten  v roce 2003 odstupuje od výroby, vyhlašuje bankrot, a tím končí tento pokus o znovuzrození motocyklů Indian. To ale nic neznamená pořád je dost lidí kteří si pamatují éru slávy, a lesk motocyklů Indian, a tak v roce 2006 vzniká nová společnost "Indian Motorcycle Company", jejíž vlastníkem je  britská  firma  Stellican Limited, která v  Severní  Karolině ve  městě Kings Mountain, zahajuje práci na obnově slávy značky Indian, začíná se pracovat na novém projektu, ale vinou zdržení, a obtížného náběhu výroby, přicházejí první  kusy do obchodů až v koncem roku 2008, v době hospodářské recese, takže držíme palce, a věříme v odvážné  plány  výrobce ze  Severní Karoliny, a jeho  britských vlastníků, kde se hovoří o vytvoření sítě 50 dealerství po celém území spojených států do konce roku 2011. Nově vyráběný model "Chief" je poháněn vzduchem chlazeným  vidlicovým dvouválcem *1720 ccm* se vstřikováním paliva, doplněným  třícestným katalyzátorem. Motor  je primárním  převoden spojen se  šestistupňovou převodovkou, a  sekundární převod obstarává ozubený řemen. Kontakt se silnicí pak zajišťují kola o parametrech 130/90-16 vpředu a 150/90-16 vzadu. Ten kdo si chce  tento nový motocykl koupit si musí sáhnout hlouběji do kapsy, zaplatí totiž 30999USD za provedení Standard až 35499USD za provedení  Vintage. Což ovšem každý  fanda těchto motocyklů rád dá, a zaplatí, protože je to po dlouhých  letech opět pořádný Indian na našich silnicích, je pravdou, že nemůže konkurovat v prodejnosti  Harleyům, ale to dělá z  Indianu tu jedinečnost, a zváštnost, ten kdo jede na "Indianu" tak vybočuje  z řady "Harleyů", a tím pomáhá rozvoji této značky. Jednotlivé modely se liší pouze doplňky a stupněm výbavy, celkem je tedy Chief v nabídce ve verzích  Standard, Deluxe, Roadmaster a samozřejmně nejluxusnější, a také nejvybavenější ze všech "Indianů" model Vintage.