Ve výrobě motocyklů nemají spojené státy prvenství, ty spatřily světlo světa na starém kontinentě. Pátého dubna 1818 se v Paříži představuje samohyb s parním motorem. Roku 1869 montují Michauxovi - výrobci velocipedů - parní motory od G.L.Perreauxe do svých strojů, je to takový parní velociped. Roku 1879 si Ital Murnigotti patentuje motocykl se čtyřdobým motorem, nikdy ho však nevyrobil. Gotlieb Daimler s Wilhelmem Maybachem v roce 1885 vyrábí motocykl s dřevěným rámem, a čtyřdobým motorem o výkonu 0,5 k. Tu dobu vzniká ve spojených státech mnoho firem co vyrábějí motocykly, a motory. Časem dost firem mizí, jednak vlivem slučování, konkurenčního boje, a rizik podnikání, ale i válek. Koncem druhé války je už jen patnáct motocyklových firem, z těch ale přežívají jen Harley Davidson, a Indian, který však v roce 1950 začíná prodávat britské motocykly Norton, Matchless, A.J.S., a roku 1953 se vzdává vyroby motocyklů Indian v USA. Tak přežívá jenom Harley Davidson. Je čas si něco říci o historii, ale též součastnosti těchto skvělých motocyklů z Milwaukee. Vášeň pro motory, a všechmo to, co se točí nejen kolem motocyklů, dává dohromady Williama S. Harley, s bratry Arthurem, a Walterem Davidsonovými, časem se přidává ještě William Davidson, a stává se výrobním manažerem. Na začátku tohoto dobrodružství, vyrábějí tři kusy motorů. Bohužel se nedochovaly motory, ani dokumentace k nim. V září roku 1900 se Arthur s Williamem pouští do studia mechaniky se zaměřením na motocyklové motory. V roce 1901 vyrábí čtyři motory které osazují do rámů velocipedů. Když o několik měsíců později přichází pomoc v osobě německého emigranta Emilla Krugera, který vlastní výkresy, a plány k motorům De Dijon vyráběných ve Francii, a tak zkušenosti, technické znalosti, a získané plány, dávají vzniknout vzduchem chlazenému benzinovému motoru. V roce 1902 Arthur Davidson, a William S. Harley, vyrábějí převážně ručně, za pomoci technicky velmi zdatného Waltera Davidsona díly pro motocykl. Protože je rodinný dům již nevhodný pro výrobu, proto si půjčují od jednoho kamaráda garáž, kde pokračují v konstrukci a výrobě. Vše je směrováno k představení prvního stroje na jaře roku 1903, a skutečně taky vyjíždí, a na silnici jede čtyřiceti kilometrovou rychlostí, motor o objemu 400ccm, a výkonu 3k, svou sílu přenáší na zadní kolo koženým řemenem. Protože byl však motor slabý, a jezdec musel za jízdy šlapat do pedálů, tak zasedá William S. Harley opět k rýsovacímu prknu, aby motor přepracoval, zvětšil zdvih pístu, a vrtání válce, ale i průměr setrvačníku, již tehdy byly všechny díly vyráběny s co největší pečlivostí, a přesností, aby vydržely i velké namáhání. V té době se připojuje Walter Davidson, který si bere na starost vše kolem výroby motorů, a svým dílem přispívá i teta Janet, návrhem loga, které se používá od roku 1925, a s malými úpravami je součástí motocyklů Harley - Davidson do dnešního dne. S názvem to také nebylo jednoduché, a nejdřív se zkoušelo Davidson-Harley, ale nakonec bylo rozhodnuto pro Harley - Davidson, za prvé to lépe zní, a potom je to také ocenění skutečnosti že William Harley navrhl první model. V historii se stává rozhodujícím rok 1903, kdy se Harley-Davidson představil veřejnosti, do podzimu roku 1904 byly vyrobeny tři stroje, a jsou prodány ještě než byly vyrobeny. Jestliže se v tomto roce vyrobilo jen osm strojů, tak o dva roky později vyjíždí z výrobní dílny padesát motocyklů. Velký růst výroby stará kůlna již nezvládá, proto se výroba stěhuje do nových prostor v průmyslové zóně Milwaukee na rohu Chestnut Street(později Juneau Avenue), a 27. ulice, to se zdařilo hlavně díky strýci, a sestře bratří Davidsonových, kteří zainvestovali značné částky na rozvoj firmy. Mění se struktura firmy, a 17. září 1907 je Harley-Davidson Motor Company, oficiálně zaregistrován u The U.S. Trade and Company Register Office, tím byly položeny základy pro vznik opravdové továrny, mění se i struktura vadení firmy. President: Walter C. Davidson, Vicepresidentem a výrobním manažerem je William A. Davidson, Generální obchodní manažer: Arthur Davidson, generální inženýr a pokladník: William S. Harley. To jim nebrání v odborném vzdělávání, navštěvují kursy tepelného zpracování kovů, sváření plamenem, a William S. Harley studuje na University of Wisconsin v Madisonu, obor zaměřený na spalovací motory, tak se stává že původní motor 165ccm, vylepšuje rok od roku, až na 550ccm, a výkon 4 k, motocykl s tímto motorem jede rychlostí 48km/h. Motocykl je stále vylepšován, série 6 měla zdvihový objem 494ccm, jednorychlostní, nebo třírychlostní převodovku, zvětšil se průměr kol pro lepší jízdu, tento model v roce 1918 po patnácti letech výroby, kdy se vyrobilo 2500 kusů, odchází do zaslouženého důchodu. V té době, se již od roku 1909 vyráběl motocykl s dvouválcovým motorem s válci do V svírající úhel 45 stupňů. V roce 1910 je nabízen jednoválcový motor 494ccm, ale také dvouválcový 6D V-Twin 811ccm s výkonem 6,5 k. Roku 1911 se vyrábí série 7, jednoválcové modely 7A, 7B, 7C, a 7D s dvouválcovým motorem. Následně v sérii 8, jsou nabízeny čtyři jednoválce, a tři dvouválce, řemen nahrazuje řetěz s napínací pákou. V roce 1912 nastupují motory V-Twin s převodovkou, a řazením rychlostí pákou na levé straně nádrže, motocykl je vybaven pohodlnějším sedlem s tlumičem pérování, o rok později je založena racing service, což je závodní oddělení, tu vede William Ottaway, který je nejen zlepšovatel, vynálezce, ale také závodník. Zabýval se inovací, a konstrukcí motorů, zlepšoval motor V-Twin až se mu podařilo zvýšit výkon o třicet procent, vymyslel nové řazení, které umožnilo větší zatížení motocyklu, a roku 1915 zkonstruoval nový systém pro nastartování motoru nožní pákou "kick starter", a tím odpadla klika s pedály.Popularita Harley-Davidson se rychle zvyšovala, hlavně díky možnosti připojit postranní vozík, které vyráběla firma Rogers Company, a v roce 1914 jich dodala 2500 kusů. V roce 1915 se sjednocuje princip součástí motocyklu, a některé z nich se používají i u dnešních modelů, zároveň se začíná smrákat nad motory s jedním válcem, a roku 1917 představuje Harley-Davidson model s novým motorem V-Twin 61ci (999,6ccm), se čtyřmi ventily v každém válci. Motocykly Harley-Davidson se proslavily i ve vytrvalostním závodě roku 1919 New York-Chicago, kdy závodník Julian C. Scherer vítězně projíždí cílem po ujetí 1012 mil za 31 hodin, 24 minut. V roce 1920 je Harley - Davidson největším výrobcem motocyklů na světě. Arthur Davidson buduje síť prodejců nejen v USA, ale také na Novém Zélandu, Austrálii, a Evropě, v roce 1921 je možno si koupit Harley-Davidson v 67 zemích světa. Investicí 3,5 milionu dolarů rozšiřují továrnu, modernizují strojní vybavení, a s 2400 zaměstnanci jsou schopni vyrábět 30 000 motocyklů ročně. Harley-Davidson se uplatňuje i ve veřejných službách, zájem o 700 strojů má poštovní společnost, další je zakázka pro armádu, a také policie používá stroje Harley - Davidson. I přes krach newyorské burzy v roce 1929, a také počínající hospodářskou krizi, a obtížím s tím spojeným, je tento rok zahájena výroba motocyklu Flathead s motorem 750ccm, a firma s tímto modelem přečkává hospodářskou krizi, i druhou světovou válku, navíc je v roce 1930 uveden na trh cestovní motocykl vyšší úrovně s motorem 1200ccm. V roce 1932 se objevuje užitkové vozidlo slavná tříkolka Servi Car "G" s motorem 750ccm, stála 450 dolarů, a oblíbila si ji hlavně policie, ale i ostatní veřejné instituce. Po překonání hospodářské krize, která se podepsala nejen na výrobě motocyklů, přichází v roce 1936 Harley - Davidson se slavným motorem "Knucklehead" EL 61 OHV, s objemem 1000ccm. V roce 1941 byl uveden na trh model nový FL Special Sport Solo, a pro účely policie je vybaven motorem Knucklehead V-Twin OHV s objemem 1200ccm, a stejně jako u motoru "EL 61" i tento motor má velký úspěch. V době druhé světové války je vyrobeno pro armádu 90 000 motocyklů Harley -Davidson WLA 45, což je armádní verze modelu WL 45. Po skončení války zůstalo ve skladech firmy na patnáct tisíc motocyklů WLA 45, které byly rozprodány do civilního sektoru za pouhých pětset dolarů, ještě v padesátých letech byly některé k mání jen za osmdesát dolarů. V roce 1948 nahrazuje motory Knucklehead, nový motor Panhead, který má hliníkové hlavy válců, a hydraulické seřizování vůle ventilů, tento motor je použit i do modelu Hydra-Glide, který se začíná vyrábět v roce 1949. Tento nový motocykl je s přední teleskopickou vidlicí, a hydraulickými tlumiči nárazů, je považován za předka slavné Electra Glide, a do dneška žije v modelech Heritage Softail Classic.Zhruba v té době začíná invaze britských motocyklů, a na silnicích spojených států se objevují motocykly Ariel, BSA, Triumph, ale ani zdaleka nedosáhují úspěchu jako model Hydra-Glide. V těchto letech prodával hlavně úspěch na závodní dráze, tam se však Haley-Davidson nemohl prosadit proti evropským motocyklům, a například v Daytona Beach prohrává se strojem Norton, ovšem to nebylo to nejhorší 30. prosince 1950 se stala skutečná tragédie, když při automobilové nehodě zahynul Arthur Davidson s manželkou. Stalo se to že začala váznout spolupráce mezi Milwaukee a prodejci, kteří i přes zákaz začli prodávat britské motocykly, vrcholem byl film "The Wild One" kde Marlon Brando sedlá britský motocykl Triumph. Jako odpověď na nápor zahraničních značek, a tlak ze strany zákazníků, uvádí Harley-Davidson na trh nový model série K s motorem 750ccm, a nahrazuje jím model W. Model K, KK, KR, byl určen pro mladé sportovně založené jezdce, a v roce 1956 si jej kupuje Elvis Presley, vybírá si verzi KH, což je předchůdce modelu Sportster. Když roku 1953 ze scény odchází Indian, zůstává Harley Davidson jako největší výrobce motocyklů v Americe osamocen. V roce 1958 doznávají motory V-Twin velké změny, a uvádí na trh motocykl, který těží ze stylu, který napomáhal po léta budovat image značky, je to model FLH, a jeho modifikace FL, FLE, FLEF, FLHF, a model Hydra - Glide byl přejmenován na Duo - Glide, a později na Electra - Glide, motocykl byl vybaven kyvnou vidlicí s hydraulickými tlumiči, hydraulickou brzdou na zadním kole, a také mohutnými pneumatikami, které zajišťovaly pohodlnou jízdu. Jak léta plynula, nároky trhu se zvyšovaly podle toho jak se motocyklisté orientovali ve spoustě nových značek, tak vyžadovali modernější stroje. I přesto že Harley - Davidson měl skalní příznivce, kteří stále kupovali jejich stroje daly se očekávat obtíže s odbytem. V padesátém devátém roce nesměle proniká na trh ve státech japonská Honda, nejprve je to model s motorem jenom 50ccm, po usazení na americkém trhu však Honda exportuje výkonné těžké motocykly, které často kopírují americký design. V průběhu let exportují svoje stroje do ameriky také další japonské značky. Harley - Davidson je, ale silný, a přežívá i tento vpád japonské techniky. V roce 1962 přebírá šedesát procent firmy Tomahawk, a vyrábí zde součásti pro své motocykly. V roce 1965 je na trh uveden motocykl Electra-Glide, s elektrickým startérem, mechanické startování nožní pákou, ale ještě zůstává, napětí se mění na dvanáct voltů, bubnové brzdy jsou nahrazeny kotoučovými, od roku 1966 se montuje nový motor Shovelhead, v roce 1970 dostává motor moderní podobu s karterem ve tvaru jak ho známe dnes, a alternátorem místo magneta, později dostává ještě nový karburátor, a mnoho dalších vylepšení.
Když v roce 1971 Peter Fonda s Dennisem Hopperem ve filmu "Easy Rider" představují nový druh motorky vycházející ze základu stroje "Panhead", sedá si designer Willie G. Davidson k rýsovacímu prknu, a kombinací lehké přední části sportsteru, a zadní stabilní části modelu "Electra - Glide", vzniká nový model "Super Glide", hlavními znaky je tenká přední vidlice, kapkovitá nádrž, jednoduchý světlo, vysoká řidítka, dvojsedlo, motor Shovelhead 1200ccm, od roku 1974 byl motor alternativně vybaven elektrickým starterem. Za osm let bylo vyrobeno 79 700 modelu Super-Glide. V roce 1977 vyjíždí "Low Rider" později "Fat Boy", v osmdesátém roce je to "Wide - Glide", a potom v roce 1984 přichází model "Softail", hlavním znakem tohoto modelu je odpružení zadní kyvné vidlice, kde je tlumící jednotka ukryta dole pod rámem, téhož roku se objevuje na scéně nový motor "V-Twin- V2 Evolution 1340ccm", a nahrazuje tak motor Shovelhead. V roce 1986 byla ke stému výročí vztyčení sochy svobody vyrobena série "Liberty Edition", a 18. července vjíždí Vaughn Beals na tomto motocyklu do newyorské burzy cenných papírů, aby oznámil vydání akcií Harley - Davidson. V témže roce společnost Harley - Davidson kupuje firmu Holiday Rambler, jedenoho z největších výrobců užitkových, a kempingových vozidel, po deseti letech však firmu prodává, aby se mohla věnovat jen výrobě motocyklů, a nárůstu jejich výroby, která by v roce 2003 měla dosáhnout 200 000 kusů ročně. K tomu společnosti Harley - Davidson mají dopomoci její čtyři továrny, a převážně továrna v Yorku, v Pennsylvánii, kde se motocykly montují. Nové století, ale hlavně nová éra pro společnost Harley-Davidson, byla témata posledních let v Milwaukee podtextem různých aktivit. Nápady se jen sypou z hlav inženýrů, rodí se nový motor Twin-Cam 88, a v roce 2001 se veřejnosti prezentuje model V-ROD, jenž i přes zcela novou koncepci si drží věrně duch značky Harley - Davidson. V-ROD je zcela revoluční model, má vzhled customu, a charakter dragsteru, na koncepci, ale i designu se pracovalo od roku 1996. V roce 2003 slaví Harley - Davidson, výročí "100 let" od vzniku firmy, k tomuto výročí vyrábí limitovanou sérii motocyklů s emblémem "100 YEARS". Sto let je sto let, ale výroba běží dál, sté výročí založení H - D slaví celý svět, Harley - Davidson pořádají setkání, nejen v Americe, ale také v Evropě, a na ostatních kontinentech, no prostě po celém světě, všude vědí že "Harley-Davidson" slaví sto let. Celý modelový rok se nese v duchu stoletého výročí. Také u nás v malé zemi v srdci evropy se poprvé koná evropská SUPERRALLY. Na letišti Planá u Českých Budějovic, kde celá akce probíhá, slaví také naši harleyáři, nejstarší harleářký klub na světě "Harley-Davidson Club Praha" slaví své 75. narozeniny. Díky výročním limitovaným sériím, a zvýšené poptávce po motocyklech Harley-Davidson, se v průběhu tohoto roku vyrobilo na 290 000 kusů motocyklů Harley-Davidson, a to je o dvacet procent více než vyrobila firma Harley-Davidson v roce 2002.
V roce 2004 jsou motocykly Harley-Davidson, kromě řady Sportster, sériově dodávány s elektronickým vstřikování, pro Evropu, s neřízeným katalyzátorem výfukových splodin. Byla ukončena výroba FXDXT Dyna Super Glide T-Sport, a FLSTS Heritage Springer.O rok později model Harley Davidson FLSTF Fat Boy, prožívá patnácté narozeniny, což je patrné na jeho nádržích. V nabídce Harleyů se opět objevuje Softail se springer vidlicí, dále je tady nový model "Softail de Luxe". "Dyna Super Glide Sport" je nahrazena modelem "Dynou Super Glide Custom". Od tohoto roku jsou všechny motocykly jsou dodávány se světly s čirou optikou.Novinka následujícího roku vychází z rodiny VRSC, a informace o ní byly uveřejněny již v lednu roku 2005 na oficiálním webu továrny Harley-Davidson. VRSCR Street Rod bude osazen motorem 1130 ccm Revolution a mezi novinkami je i čtyřiceti stupňový úhel hlavy řízení, a také speciálně laděný podvozek.Pro rok 2007 se pak všechny motory řady Dyna, Softail, a také Tourning mění z Twin Cam 88 na Twin Cam 96, to je zvýšení objemu z 1449 ccm na 1584 ccm. Modely Sporster mění karburátory za nové elektronické vstřikování. VRSC vyjíždí s novinkou Night Rod. Screaming Eagle nabízí vylepšené modely VRSCX s motorem 1250 ccm, a Road King, Elektra Ultra, ale i Softail Springer s motorem Twin Cam 110 o obsahu 1800 ccm. K padesátým narozeninám modelu Sportster se vyrábí výroční limitovaná série 2000 kusů určená jen pro Severní Ameriku, to znamená že kdo by chtěl kus z této série musí si ho koupit v USA. V roce 2008 slavíme stopáté výročí od vzniku firmy, a i k tomuto výročí se vyrábí výroční limitovaná série motocyklů Harley-Davidson, opět platí to že většina z této série zůstává na americkém kontinentu, a na evropský trh jde jen pár motocyklů. To je asi tak všechno z historie, to ostatní je už součastnost, každý rok je něco nové, každý rok je v nabídce řada modelů - Sprortster, Dyna, Softail, Road King, Electra Glide, a Ultra Classic Electra Glide, nesmíme zapomenout, ale i na stále se modernizující V-Rod, a motocykl sportovního ražení BUELL. Nemá cenu zde vypisovat všechny typové variace jednotlivých modelů, protože společnost "Harley - Davidson" stále připravuje mnoho vylepšení, a překvapení. Navíc tu vzniká mnoho orignálních motocyklů v customových firmách, které využívají díly, ale převážně motory Harley-Davidson. Každý správný Harleyář, alespoň jednou za život navštíví museum Harley - Davidson v Milwaukee, a prohlédne si i továrnu ve které se vyrábějí ty nejskvělejší motocykly v americe, ale i na světě, no prostě dejte si pár dolarů do kapsy, vydejte se na cestu, a uvidíte že Vás to chytne za srdce, a nebudete chtít nikdy nic jiného než Harleye.